Varför ”Naturvärdslösningar i en föränderlig värld”?

Lanius Ekologi har en slogan som väldigt många personer (nåja, några få närmast sörjande…) undrat över. I några olika blogginlägg ska jag förklara bakgrunden till företagets slogan ”Naturvårdslösningar i en föränderlig värld”. Jag hör hur världen utbrister i ett unisont Gert Fylkingskt ”Äntligen!”.

Vad har Gert Fylking, en bäver och mobilt bank-ID gemensamt?
(Svar: ʇǝƃƃäןuı ɹäɥ ʇǝp ı suɯäu ǝp ʇʇɐ uä ɹǝɯ ǝʇuı).

Jag lämnade SLU, Uppsala och Sverige i januari 2006 för en postdoc-tjänst på Queen’s University Belfast i Nordirland. Tanken var att jag skulle komma tillbaka till Sverige två år senare. Men sedan ändrades livet och planerna, och jag kom inte tillbaka till Sverige förrän i september 2018. Oj, vad Sverige och Sveriges natur hade förändrats på dessa 12,5 år! Förutom att Sverige blivit digitalt (jag säger bara mobilt bank-ID) hade massor av arter etablerat sig i Sverige eller ändrat sin utbredning. Arter som vi idag betraktar som vanliga fanns knappast i Mellansverige 2006, eller hade endast en väldigt lokal utbredning (till exempel bäver). Andra arter som var relativt vanliga hade försvunnit eller förde en tynande tillvaro (till exempel skogshare). Kanske var det lättare för en återinvandrad person som jag att se dessa förändringar än för de som upplevde de små smygande förändringarna i sakta mak på nära håll (inte helt olikt ett shifting baseline syndrome). Sedan 2018 har förändringarna fortsatt i snabb takt. Mer om de spännande förändringarna i floran och faunan i framtida blogginlägg.

När jag startade Lanius Ekologi 2024 kände jag att de kraftiga förändringarna i djur- och växtarters utbredning och numerär ställer höga krav på oss ekologikonsulter. För att kunna ge uppdragsgivarna de svar som deras projekt kräver måste ekologikonsulter hänga med i förändringarna i arters utbredning, inte minst för att de måste kunna identifiera många fler arter än tidigare. Även förändringar i rödlistan, i artskyddsförordningen och prejudicerande domslut ställer krav på ekologikonsulternas förmåga att hänga med i omvärldens snabba förändring (mer om juridiken i ett kommande blogginlägg). De snabba förändringarna i djur- och växtlivet, mitt stora intresse för den svenska faunan och en vilja att ha en säljande slogan bidrog till att ”Naturvårdslösningar i en föränderlig värld” blev företagets devis.

4 svar till ”Varför ”Naturvärdslösningar i en föränderlig värld”?”

  1. Profilbild för Edina Roos
    Edina Roos
    1. Profilbild för Staffan Roos
  2. Profilbild för Ola Erlandsson
    Ola Erlandsson
    1. Profilbild för Staffan Roos

Lämna ett svar till Edina Roos Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *